بیل گیتس، بنیان گذار مایکروسافت در مصاحبه ای با  Axios شرایط فعلی «اپل و سایر غول های تکنولوژی» را مخاطره آمیز خوانده و اعلام کرده که این شرکت ها باید مراقب باشند تا از کارهایی دفاع نکنند که از دسترسی درست، قانونی و تحت نظارت دولت ها به اطلاعات برای اقدامات امنیتی جلوگیری به عمل می آورند.

وقتی از گیتس پرسیده شد که مثالی در این زمینه بزند، وی به اشتیاق شرکت ها برای پنهان و ناشناس ماندن تراکنش های مالی بر بستر ارزهای رمزپایه اشاره کرد و از ارتباطات آزادانه تروریستی که در پیام رسان ها به فجایعی مثل کشتارهای جمعی می انجامند سخن گفت.

خبرنگار Axios در ادامه مصاحبه نظر بیل گیتس را در مورد درخواست اف بی آی از اپل برای ایجاد یک درب پشتی جهت دسترسی به اطلاعات آیفون بدست آمده در فاجعه سن برناردینو جویا شد و به این نکته اشاره کرد که احتمالا وی از مطرح کردن صحبت های قبلی قصد اشاره به اپل را داشته است.

پاسخ گیتس به این سوال این گونه بود:«صحبت در مورد فراهم شدن این امکان [برای اف بی آی] نیست؛ صحبت در مورد تمایل است». در سال ۲۰۱۶ بنیان گذار مایکروسافت یکی از معدود افرادی بود که از بازرسی اف بی آی در پرونده سن برناردینو حمایت کرد.

به عقیده گیتس اف بی آی خواستار ایجاد یک درب پشتی «دائمی» برای نفوذ به آیفون های اپل نبوده و صرفا برای آن پرونده به خصوص به همکاری این شرکت نیاز داشته، با این وجود با ممانعت اپل مواجه شده است.

اگر چه تیم کوک، مدیر عامل اپل در آن زمان اعلام کرد که به خاطر رمزنگاری بودن اطلاعات نمی تواند هیچ گونه همکاری با اف بی آی داشته باشد، اما به نظر می رسد که گیتس کاملا با این موضوع مخالف است.

از جمع بندی صحبت های وی پیداست که عقیده دارد اپل می بایست در آن پرونده به خصوص با اف بی آی همکاری لازم را انجام می داد و درب پشتی ای را ایجاد می کرد که صرفا خودش به آن دسترسی داشته باشد و فقط در شرایط اضطراری از آن استفاده کند.